aprilie25 , 2025

O învățătoare de la sat aduce copiii la școală printr-o metodă unică. „Am în vedere progresul copilului, nu calificativul”

Related

Share


De 22 de ani, Georgeta Safta duce muncă de convingere cu părinții copiilor mici din comuna Bujoreni, județul Vâlcea, cu luni sau chiar ani de zile înainte ca aceștia să fie preșcolarizabili pentru a-i determina să îi înscrie la grădiniță, prevenind astfel abandonul școlar în ciclul gimnazial.

Georgeta Safta și micuții săi elevi FOTO arhiva personală

Georgeta Safta și micuții săi elevi FOTO arhiva personală

Georgeta Safta
(58 de ani), învățătoare la școala gimnazială Gura Văii din comuna Bujoreni,
județul Vâlcea, este finalista din acest an a Galei profesorul anului în mediul
rural, la categoria „Dezvoltarea abilităților socio-emoționale ale elevilor”,
organizată de Teach for Romania.

De mic copil și-a dorit să intre în
învățământ, iar model i-a fost învățătoarea pe care a avut-o la școală. A
absolvit Colegiul Pedagogic de Institutori și a urmat apoi Facultatea de Științe,
Științe Sociale și Psihologie din Râmnicu Vâlcea, având și un master în management
educațional.  

Cu o experiență de 35 de
ani la catedră, cadrul didactic s-a remarcat printr-o metodă unică în România
prin care reușește să școlarizeze elevii. Învățătoarea merge la părinții
copiilor de doar 2-3 ani și le vorbește despre importanța educației în viața lor.

„Pentru a preveni abandonul școlar în ciclul gimnazial, copilul trebuie să parcurgă
ciclul preșcolar, adică să vină la grădiniță. Motivăm părintele pentru ca el,
la rândul său, să își motiveze propriul copil”,
explică învățătoarea.

Din cei
380 de elevi înscriși la școala Gura Văii, peste jumătate sunt copii de etnie
romă, iar 104 copii au cerințe educaționale speciale. Într-o comunitate săracă,
cu multe familii defavorizate, o masă caldă pe zi pentru copii este un motiv de
multe ori suficient de puternic pentru a-i determina pe părinți să își trimită
copiii la școală.

În acest fel reușește să îi înscrie pe micuți la grădiniță,
iar majoritatea dintre ei urmează apoi și cursurile școlii. Folosește aceeași
metodă și pentru prevenirea abandonului școlar.

„Copiii se dezvoltă educațional,
social, dar mai ales emoțional și
învață în contextul relațiilor. Relația profesor-elev-familie
trebuie să fie bazată întotdeauna pe încredere și afecțiune”,
punctează Georgeta Safta.

Empatici,
comunicativi, colaborativi

Georgeta își
motivează permanent elevii pentru a-i impulsiona să își depășească mereu
limitele. Deși sunt doar de-o șchioapă, îi implică în diverse acțiuni practice
și de voluntariat prin care le dezvoltă abilitățile și îi inspiră astfel și pe
alți elevi să le urmeze exemplul. De pildă, micuții îngrijesc plante de soc,
culeg fructele și apoi fac socată.

„Am făcut cu ei și castraveți murați,
diverse compoturi. Am făcut cu ei tot ce face o gospodină acasă”,
povestește
Georgeta.

Copiii au făcut inclusiv săpun, pe care l-au donat apoi la dispensar, la farmacie
și la primăria din sat. În preajma Paștelui, fiecare copil aduce faină, zahăr
și ulei la biserica din sat, iar preotul le împarte familiilor nevoiașe.

Merge
cu ei de Crăciun la un cămin de bătrâni și le oferă vârstnicilor felicitări
scrise de ei și îi colindă, ca să nu mai resimtă atât de acut sentimentul de
singurătate. În vacanțe micuții îi trimit poze învățătoarei cu tot ceea ce fac
în gospodărie, pornind de la ajutorul dat bunicii la copt prăjiturile până la
curățenie și îngrijit grădina de zarzavaturi, iar apoi le povestesc și colegilor
la școală ce au făcut.

Învățătoarea își motivează permanent elevii pentru a le crește stima de sine FOTO arhiva personală

Învățătoarea își motivează permanent elevii pentru a le crește stima de sine FOTO arhiva personală

În ultimii 22 de ani a mers cu mai multe generații de
elevi la o pepinieră din apropierea satului și au plantat pini, alături de
ceilalți copii din școală. Învățătoarea face toate aceste lucruri cu ei pentru a-i
face mai empatici, mai comunicativi și colaborativi, dar și ca să le arate că
oricât de grea li s-ar părea viața lor, întotdeauna vor fi copii și adulți care
au o situație mai dificilă decât a lor.

Învățare prin
joacă

La clasă, învățătoarea folosește metoda învățării prin joacă.

„Mă adaptez la fiecare copil, la nevoile lui, mai ales că noi avem în școală
mulți copii cu cerințe educaționale speciale. Au elemente de autism, sunt
hiperactivi și au tulburări de limbaj. În consecință, întotdeauna am în vedere
progresul copilului, și nu calificativul obținut”,
explică Georgeta.

Printr-o
inițiativă norvegiano-română pentru calitate în educație, toți copiii din
școala Gura Văii au primit ghiozdane noi și rechizite pentru tot anul școlar. Învățătoarea
lucrează în prezent alături de colegii săi din școală la un proiect de
prevenire a abandonului școlar finanțat tot de norvegieni, care va extinde masa
caldă și orele remediale și pentru elevii din ciclul primar.

Georgeta folosește la clasă învățarea prin joacă FOTO Teach for Romania

Georgeta folosește la clasă învățarea prin joacă FOTO Teach for Romania

„Vreau ca ei să
rămână cu comportamentele sociale pe care le-am format și îi încurajez încontinuu
să trăiască cu un puternic sentiment de curiozitate și
să greșească, pentru că
doar așa vor învăța
”, este dorința Georgetei Safta pentru elevii ei.



Citeste tot articolul

Sursa & Foto Credit- “adevarul.ro”

Știrile sunt preluate din google news de la ziare din Romania. Suntem un serviciu gratuit de indexare stiriilor. Informatiile si imaginile stirilor sunt exclusiv a ziarelor si site-urilor din care au fost preluate. Nu suntem raspunzatori pentru continutul lor. Daca doriti ca stirile dvs sa nu mai apara pe platforma noastra, contact: medialux85@gmail.com
Termeni si conditii: https://www.acunews.ro/termeni-si-conditii-pentru-acu-news/

spot_imgspot_img